Jsem proti hrubostti, drastičnosti, násilí, krvákům a povyšování
i
jakékoliv negativity na vrchol kumštu ve výtvarnu
( v obraze,
grafice, plastice, fotografii a zejména potom ve filmu).
On totiž "drasťák" ve výtvarném
umění se dělá mnohem snadněji
než "pohoda a klid".
Ale pozor, mládeži. Z negace si divák nikdy
nemůže odnést, a
to ať chce nebo nechce , nic více než zase jenom n e g a c
i.
Uloží-li však autor do obrazu kladný náboj,
pak tento obraz může do okolí
vyzařovat
i značné procento pozitivní energie. Obraz nabíjí...
Film může mít obdobné účinky a to dokonce s násobnou
intenzitou. Pokud se
totiž k pozitivně laděným obrazům filmu
přidá hudba, která se dokáže vcítit i do jemných
barevných nuancí obrazů,
tak potom svými tóny jejich účinek pro výsledný vjem ještě několikrát
znásobí.
Z výše uvedených důvodů
a i vzhledem k třem zdařilým
představením
( 1x Anglie Derby, 2x Česko D.K.)
a hlavně kladným reakcím diváků na tato
představení,
oba autoři filmů, tzn. já a má partnerka Monika,
jsme rozhodnuti neuhýbat ze své
cesty
za
pozitivním posláním kumštu.
Ano.
Budou to r e l a x a č n í f i l m y.
Filmy, kde není brutalita
a násilí. Filmy, kde se divák z denního chaosu
náhle ocitne v oáze klidu, kde si odpočine od
všedních starostí, kde ho
z těsné blízkosti bude nabíjet vodopád kladných
energií.
... per angusta
ad augusta ...
... tento
latinský slogan je úvodem mého malířského deníku...život ovšem se mnou mával tak, že má cesta za
výtvarnem rozhodně nebyla úzká...cíl, ten zůstal a
zůstává nadále...
...Zvičina nechodil
na malířskou akademii, ale to Jan Zrzavý také ne. A František Tichý tak krátce, že to vlastně ani
nestálo za to. C e s t a z a k o ř i s t í o k a b ý-
v á
n ě k d y v e l i c e s l o ž i t á ....
(D.Pokorný-z katalogu výstavy Praha
1966)
...v Zvičinovi se snoubí i sváří duše romantika s racionalistickou posedlostí
mate-
matika či fyzika, zkoumajícího světelné spektrum, pátrajícího po exaktních
zákonech
výstavby imaginárního i reálného prostoru barvou, světlem, hmotou i ryzí
geometrií.
Malíř tak stále znovu a znovu řeší své dilema mezi konstrukcí a expresí, danou
jeho temperamentem. Ať už však v tomto souboji exprese a konstrukce vítězí
dočasně ta nebo
ona složka, vždycky je zřejmé, že malíři nejde o zachycení okamžiku.
Hledá v motivech jejich
neměnnou podstatu a na základě jejího spojení s osobním
prožitkem v y t v á ř í n o v
o u, o z v l á š t n ě n o u s k u t e č n o s
t.....
(J.Švec-zkataloguvýstavyTrutnov1985)
KRÁTKÁZASTAVENÍNAKŘÍŽOVÉCESTĚČTVRTÉHOROZMĚRU
...pokud
nás tyto výstavy vedou kamsi výš, pak se učíme rezeznávat umění od pou-
hého řemesla, vidění od
okukování a bolest od simulování... Jako malíř nikdy neza-
píral jistý vztah k matematice,
geometrii a astronomii ("Signály z vesmíru","Minotau-
rus"-bůh hvězd).....Postupně nalézá a
vytváří vlastní přírodu jakýmsi seskupováním
ploch a plošek pulzujících geometrickými rytmy.
Používá netradiční prostorové plány
rozvinutých plášťů, jehlanů, mezikruží, spirálovvých prostor
i deskriptivních prů-
niků ploch, jimiž vstupuje za běžnou realitu.....Luboš Zvičina ve svém
ponoru do
abstrakce ví své, mohl by vyprávět i o chvílích marnosti, zoufalství v hledání,
ale
také o štěstí nalézání. Pokud existuje dálka, šířka a výška předmětu či objektu,
logika
napovídá cosi o dimenzi čtvrtého, pátého i šestého rozměru. A právě
utkvělost této myšlenky je
patrná z jeho nedávných i současných
pláten.....
(L.Zelený-členObcespisovatelů
-zkataloguupříl.výstavyTrutnov1999)